5 ting du skal vide om e-faktura

Hvis dine leverandører bruger e-faktura, ryger deres fakturaer helt automatisk ind i dit InterCount. Men hvordan fungerer e-faktura i praksis? Hvad er fordelene? Og hvordan kommer du i gang med at bruge det? Det kan du finde ud af her.

Hvad er en e-faktura? 

E-faktura er en automatiseret måde at sende fakturaer på, hvor du modtager dine fakturaer direkte i dit økonomiprogram i stedet for at få dem på mail eller på papir. Med e-faktura slipper du dermed for at videresende, behandle og bogføre hver enkelt faktura manuelt. En e-faktura er ikke det samme som en PDF-faktura, der sendes på mail – en PDF-faktura skal stadig videresendes til økonomiprogrammet, mens en e-faktura automatisk ryger ind i systemet.

 

Hvordan fungerer e-faktura?

E-fakturaer fungerer ved, at din leverandør sender din faktura digitalt til din virksomheds CVR-nummer. Herefter kan du med det samme se e-fakturaen i dit økonomiprogram. I InterCount kan du se dine e-fakturaer under Udgifter i det øjeblik, de er landet i programmet. Din leverandør sender dig sine e-fakturaer direkte fra sit økonomiprogram.

 

Hvad er fordelene ved e-faktura?

Først og fremmest sparer du en masse tid, fordi dine fakturaer ryger direkte ind i økonomiprogrammet, hvorfra du kan håndtere og bogføre dem med et enkelt klik. E-fakturaer sendes også krypteret, og dermed er de sikrere end PDF-fakturaer, der ikke sendes krypteret. Endelig er det langt lettere at fremsøge en bestemt faktura, fordi alle e-fakturaer er samlet i økonomiprogrammet og ikke ligger rundt i diverse mails og bilagsmapper.

 

Hvordan kommer jeg i gang med e-faktura? 

Det er hurtigt og nemt at komme i gang med at bruge e-faktura, hvis du har InterCount. Først skal du kontakte din bankrådgiver for at få oprettet en såkaldt Bank Connect-aftale, som gør det muligt at bruge e-faktura – det tager som regel kun få minutter. Herefter skal du aktivere Bank Connect-aftalen i InterCount – du kan se hvordan her. Endelig skal du orientere dine leverandører om, at du gerne vil have deres fakturaer som e-faktura – det gør du lettest ved at sende dem denne blanket.

 

Kan jeg også selv sende e-fakturaer?

Hvis du har InterCount, kan du også selv sende e-fakturaer til dine kunder i stedet for at sende dem en faktura på PDF eller med brevpost. Du kan oprette og sende en e-faktura på få sekunder i programmet.

Få hjælp til InterCount

Har du brug for hjælp eller vejledning til InterCount, kan du kontakte din rådgiver eller tage fat på InterCounts support, som er klar til at hjælpe dig.